Amsterdam, 27 januari 2009.

image003Afgelopen zondag bezochten 1000 kinderen en hun ouders het Dora Winter Filmfestijn in bioscoop CineMec te Ede. Niemand minder dan Dora zelf en presentatrice Marieke van Ginneken heetten de Dora fans welkom. De kinderen ontmoetten in een winters decor hun superheldin, speelden de allernieuwste Dora game en konden met Dora op de foto. Ook kregen alle kinderen en ouders een speciale Dora dansles. Naast de vele activiteiten waren de films ‘Dora redt de Sneeuwprinses’ en ‘Dora naar de Zuidpool’ voor het eerst op het grote doek te zien.

 

Leuk en leerzaam
Nick Jr. character Dora werd twee keer verkozen tot meest populaire character onder kinderen van 3 tot 7 jaar en is dat nog steeds. Het meisje Dora nodigt peuters en kleuters uit mee te denken over de uitdagingen die ze op haar avontuur door de wereld tegenkomt. Samen met de kinderen en haar vriendje Boots, vindt ze altijd de juiste weg. Met Dora leren kinderen hun eerste Engelse woordjes, muzikale vaardigheden en fysieke coördinatie; Dora staat voor spelend leren.

Consumenten producten
De populariteit van Dora wordt ook weerspiegeld in de hoeveelheid en diversiteit van de consumenten producten die de toonbank overgaan. Paramount Home Entertainment maakte midden november bekend dat de reeks van Dora DVD’s het magische aantal van 2 miljoen verkochte exemplaren in Benelux heeft gepasseerd. Successen daarnaast in Nederland zijn: 800.000 verkochte 4-pack drinkyoghurts van Danone, 1,4 miljoen pakken Dora koekjes van United Biscuits per jaar: op één na best verkochte Verkade koekje. Verkade won hiervoor De Innova Klassiek 2004-2008 (Dé productgerelateerde brancheprijs voor succes op lange termijn). Memphis Belle verkocht meer dan 1 miljoen verhalenboekjes van Dora, ZNU verkocht 170.000 Dora boekjes per jaar en Big Balloon verkocht per Dora magazine tussen de 20.000 en 30.000 exemplaren.

Op 30 januari verschijnt de eerste Dora game voor de Wii, DS en PS2.